News aus der Animationswelt, Rezensionen, INDAC Events und Screenings...

logo-start-weiss

V

Animationsinstitut, Ludwigsburg: Bewerbungsaufruf zu VR-NOW noch bis zum 1. Oktober 2017

Bis zum 01. Oktober 2017 sind Absolventen baden-württembergischer Hochschulen bzw. Institutionen des tertiären Bildungsbereichs (Alumni) eingeladen, ihre Virtual Reality Ideen bei der einjährigen, projektbezogenen Talentförderinitiative des Animationsinstituts der Filmakademie Baden-Württemberg „VR NOW 2017“ einzureichen: Innovativer Inhalt im Bereich Virtual Reality (VR) soll auf höchstem künstlerischem und technischem Niveau marktorientiert zum Ausdruck kommen. Dazu werden die geförderten Projekte eng vom Bereich Forschung und Entwicklung der Filmakademie unterstützt. Der Begriff VR ist dabei so weit als möglich zu verstehen und umfasst alle Arten von Simulationen in VR-Umgebung wie beispielsweise VR-Experiences / VR-Games / VR-Animationen / Augmented Reality (AR) und technologieorientierte Produktionsansätze, die auf VR / AR basieren.

Die Initiative richtet sich unter anderem an Künstler, Produzenten, Informatiker, und Technologie-Interessierte im Bereich VR / AR. Bewerben können sich vorrangig Teams, in denen die Bereiche Regie, Look, Technical Directing und Producing abgedeckt sind. Aus allen frist- und formgerecht eingegangenen Bewerbungen werden in der ersten Oktoberhälfte 2017 bis zu sechs Teams ausgewählt, die im Oktober und November an weitergehenden Beratungsgesprächen und gezielten Workshops des Animationsinstituts teilnehmen können. Diese Angebote dienen der optimalen Vorbereitung auf die Pitches vor einer internationalen Fachjury Anfang Dezember 2017, die zwei bis drei Projekte auswählt. Auf Basis der dortigen Förderentscheidung werden diese Teams zwischen Januar und Dezember 2018 bei der Entwicklung ihrer Ideen / Konzepte zu marktorientierten Prototypen durch nationale und internationale Dozenten betreut. Zudem stehen Ihnen Mentoren und projektbetreuende Mitarbeiter des Animationsinstituts zur Seite sowie die projektabhängige Nutzung der Ressourcen des Animationsinstituts zur Verfügung.

https://animationsinstitut.de/de/studium/talentfoerderung/vr-now/talentfoerderinitiative/vr-now-2017/

Täglich einen Kurzen: Children

トライデントコンピュータ専門学校グループ制作。 Trident Computer College of Information Technology http://computer.trident.ac.jp/index.html

監督 岡田拓也 CG監督 宮内貴広 CGスタッフ 井筒臣喜 近藤天万里

Twitter https://twitter.com/okada_takuya

Email cosmochildren@gmail.com

Ottawa: OIAF ANNOUNCES 2017 COMPETITION WINNERS

OIAF ANNOUNCES 2017 COMPETITION WINNERS

OTTAWA (September 23, 2017) – The Ottawa International Animation Festival (OIAF), North America’s leading animation film festival, announced the winners of its 2017 Official Competition today at an awards ceremony held at Saint Brigid’s Centre for the Arts. The OIAF received a total of 1992 entries and selected 105 short films and 5 feature films from 85 different countries.

https://www.animationfestival.ca/index.php

The Nelvana Grand Prize for Independent Short went to Nikita Diakur’s Ugly, a simulated short film about two beings trying to find peace in a dystopic neighborhood. The Grand Prize for Features went to the surrealist romantic comedy  Night Is Short, Walk on Girl, directed by Masaaki Yuasa. Yuasa made OIAF history this year by becoming the first filmmaker to have two nominations in the features category, with his film Lu Over the Wall also in competition.

 

This year’s Short, Feature and Young Audiences Competition screenings were judged by three official juries. The Competition Short Jury featured illustrator, art and animation director Janice Nadeau (Canada), Marta Pajek (Poland), and Theodore Ushev(Bulgaria/Canada), animator and winner of last year’s Cartoon Network Award for Best Narrative Short Animation (Blind Vaysha). The Competition Feature Jury comprised of the award-winning director and writer of Child Dream Christophe Gérard (France), former Grand Prize winner and animator Peter Millard (UK), and animation director and optical effects specialist Elise Simard (Canada). The third jury is comprised of Ottawa-area children between the ages of 8 and 12 who judged the Young Audiences: Preschool and Ages 6-12 Competitions. In addition, we also had members of the Canadian media pick a winner for our Media prize, with Di Golding, Ramin S. Khanjani, and Pat Mullen awarding The Tesla World Light.

 

A selection of the Festival’s award-winning films will be screened on Sunday, September 25 at 7:00 p.m. and 9:15 p.m. in the Best of OIAF 17 screening at the ByTowne Cinema (325 Rideau Street). Tickets are available online at www.animationfestival.ca and will be sold at the Box Office

 

OIAF 2017 AWARDS

 

Nelvana Grand Prize for Independent Short Animation

UGLY

Nikita Diakur

Germany

2017

FROM THE JURY

“An apocalyptic and heartwarming vision of deconstructive reality.“

 

Grand Prize for Best Animated Feature

YORUWA MIJIKASHI ARUKEYO OTOME

(NIGHT IS SHORT, WALK ON GIRL)

Masaaki Yuasa

Japan

2017

 

FROM THE JURY

“Masaaki Yuasa’s manic masterpiece is unexpected and delightful from beginning to end.”

„This inventive and daring film takes animation storytelling to another level.”

 

Honourable Mention

TORREY PINES, Clyde Peterson (USA)

 

FROM THE JURY

„The film brings a real freshness to the art of paper cut out animation. Without a spoken word, Clyde Peterson gives a vivid and humorous representation of what it was like to question ones gender identity in the 90s.“

 

CATEGORY AWARDS

 

Cartoon Network Award for Best Narrative Short Animation

KÖTÜ KIZ (WICKED GIRL)

Ayce Kartal

Turkey

2016

FROM THE JURY

„[An] unforgiven ode to resilience.“

 

Award for Best Non-Narrative Animation

Any Road

Boris Labbe

France

2016

 

FROM THE JURY

„Familiarity versus strangeness.“

 

Award for Best Student Animation

END OF RECORDING

Lukas Conway, Stefan Jaroszonek & Olivier Sommelet

2016

 

FROM THE JURY

„[A] disturbing and itching line.“

 

Award for Best Commissioned Animation

MARK LOTTERMAN ‘HAPPY’

Alice Saey

Netherlands, France

2017

 

FROM THE JURY

„Hypnotizing choreography.“

 

Award for Best Animated Film or Series for Young Audiences – Preschool

DER KLEINE VOGEL UND DIE RAUPE

(THE LITTLE BIRD AND THE CATERPILLAR)

Lena von Döhren

Switzerland

2017

 

Honourable Mentions

KONIGIRI-KUN UNDOKAI (KONIGIRI-KUN KITCHEN SPORTS DAY), Mari Miyazawa (Japan)

ISLAND, Max Mörtl & Robert Löbel (Germany)

THE CLOUD AND THE WHALE, Alyona Tomilova (Russia)

GEORGE & PAUL ‘AFL EVERING: SLAAPWANDELEN’ (GEORGE & PAUL ‘EPISODE: SLEEPWALKING’),Erik Verkerk & Joost van den Bosch

 

Award for Best Animated Film or Series for Young Audiences – Ages 6-12

MOUNTAIN OF SGAANA

Christopher Auchter

Canada

2017

 

Honourable Mentions
LA LICORNE (THE UNICORN), Rémi Durin (France, Belgium)

REGULAR SHOW “MEET THE SEER” JG Quintel (USA)

 

CRAFT AWARDS

 

Award for Best Script

MANIVALD

Chintis Lundgren

Canada, Croatia, Estonia

Narrative Short

2017

 

Award for Best Design

SPECTACLE OF THE REAL

Buck Design, Orion Tait,

Thomas Schmid & Daniel Oeffinger

USA

Commissioned Animation

2016

 

Award for Best Animation Technique

TESLA ‘LUMIÉRE MONDIALE’

(THE TESLA WORLD LIGHT)

Matthew Rankin

Canada

Narrative Short Animation

2017

 

Award for Best Sound

AIRPORT

Michaela Müller

Switzerland, Croatia

Non-narrative Short

2017

 

 

OTHER AWARDS

 

Public Prize

DECORADO

Alberto Vazquez

Spain, France

Narrative Short

2017

 

Canadian Film Institute Award for Best Canadian Animation

FOUR FACES OF THE MOON

Amanda Strong

Canada

Narrative short

2017

 

FROM THE JURY

“[A] poetic, passionate, and powerful evocation of Canada’s troubled history”

 

Honourable Mentions

INSECT EXPRESS, Emily Pelstring (“[an] inventive experimental approach to animating music”)

HEDGEHOG’S HOME, Eva Cvijanovic (“marvelous craft and impressive storytelling”)

Award for Canadian Student Animation Film

END OF RECORDING

Lukas Conway, Stefan Jaroszonek & Olivier Sommelet

Concordia

2017

 

Honourable Mentions

THE LOST SOUL, Marie-Josée Doutre (Concordia)

QUARTERS, Airin Budiman (Sheridan)

 

Media Prize

TESLA ‘LUMIÉRE MONDIALE’

(THE TESLA WORLD LIGHT)

Matthew Rankin

Canada

2017

Narrative Short Animation

 

FROM THE JURY

„The jury was impressed by the outstanding range of styles and stories among these shorts, but The Tesla World Light stood out with the technical ingenuity, madcap humour, and haunting beauty in Matthew Rankin’s experimental rendition of an obsessed mind.“

 

ABOUT THE OIAF

The Ottawa International Animation Festival (OIAF) is one of the world’s leading animation events providing screenings, exhibits, workshops and entertainment since 1976.  OIAF is an annual five-day event bringing art and industry together in a vibrant hub and attracting more than 28,000 artists, producers, students and animation fans from around the world. This year’s OIAF runs September 20-24, 2017. Visit the OIAF website at:www.animationfestival.ca.

Besonders wertvoll: „Blau“ von David Jansen

http://sodakinda.com/

Die Deutsche Film- und Medienbewertung (FBW) begutachtet filmische Produktionen auf ihre Qualtität und zeichnet herausragende Werke mit den Prädikaten „wertvoll“ und „besonders wertvoll“ aus. Die Prädikate sind Empfehlungen für herausragende Filme, schaffen Orientierung im vielfältigen Angebot.

Inhalt:

Schon zu Beginn seines Lebens ist der junge Wal ganz alleine. Die Mutter wurde von Walfängern ermordet, nun muss er alleine zurechtkommen. Zunächst lässt er sich treiben im ewigen Blau des Ozeans. Doch dann begegnen ihm Schiffe, Fische, Hindernisse. Am Ende wird er seine Ruhe finden. Nicht im Ozean selbst, sondern am Ufer. Wie er dorthin gelangt, ist zweitrangig. Denn vielleicht ist ja alles sowieso nur ein einziger langer Traum. Der Kurzanimationsfilm BLAU von David Jansen basiert auf dem alten Volksglauben, dass Wale ein abstraktes Vorstellungsvermögen haben. Und genau dieses Konzept übersetzt Jansen in ebenso abstrakte wie auch wunderschön fließende Bilder. Das eindrucksvolle Seherlebnis wird auf gelungene Weise von einem bestens abgestimmten Sound ergänzt. Zwischen symbolisch aufgeladenen Bildern und der Prämisse eines einzigen durchgängigen Traumbildes entsteht so eine Art filmisches Gedicht, das schier schwerelos dahingleitet und zu eigenen Gedanken und Reflexionen einlädt.

Jury-Begründung:

David Jansens Kurzfilm gehört zu jenen Filmen, die ihre volle Wirkung erst im Gespräch richtig entfallen können. Nach der Sichtung zeigte sich die Jury zunächst ein wenig befremdet, ob der Bilder, die sie zuvor gesehen hatte. Ein Blauwalleben, beobachtet in den Tiefen des Meeres, aber auch außerhalb seines gewohnten Elementes, in manchmal geradezu surrealer Umgebung.

Nur allmählich konnte sich die Jury an die Tiefe des Animationsfilms herantasten. Erste Vermutungen führten nicht gleich zum Ziel. Deutlich beeindruckt hat die Jury die Animation dennoch
Die Jury konnte mitverfolgen, wie eine Walkuh vor den Augen ihres Kalbes getötet wird. Es scheint zunächst verloren, tritt dann aber eine Reise durch Raum und Zeit an, die Emotionen wecken und Fragen aufwerfen.

Mit unaufdringlichen Zeichnungen und gut gewählten Farben hat Jansen eine archaische Nähe zu den Meeresgiganten entstehen lassen. Er zeigt die vielfältige Bedrohung des Blauwals durch Mensch und Natur. Denn nicht nur gegen Walfänger und U-Boote muss sich der Protagonist durchsetzen, sondern auch gegen Konkurrenten aus der großen Walfamilie. Immer wieder driftet BLAU dabei in eine Traumebene ab, die durch ein hervorragend-zurückhaltendes Sounddesign getragen wird.

Einen eingeführten weißen Kubus nutzt Jansen letztlich als Transferstation. Zunächst umrundet der Wal ihn nur, dann dringt er in ihn ein, um seine gewohnte Umgebung zu verlassen und in einer anderen Welt wieder aufzutauchen.

Durch seine Abstraktionsebene macht BLAU in nur wenigen Minuten intuitiv wahrnehmbar, wofür manche Dokumentarfilme zwei Stunden benötigen. Schnell ist das fragile Gleichgewicht unter Wasser gestört. Immerhin spielt sich alles Geschehen unter Wasser außerhalb des gewöhnlichen, menschlichen Gesichtsfeldes ab. Ob und wie das Leben eines Wales, nach folgenschwerem Verlust, und immer weiterreichenden Beeinträchtigungen weitergeht, dass interessiert nur Wenige. „Blau“ vermittelt Anhaltspunkte, die weiter zu denken sich lohnen.

Jansens Animation ist ein 20-minütiger assoziativer Film, der der Jury durchaus Rätsel aufgegeben hat. Dennoch wollte sie dem Duktus von BLAU gerne folgen. Gerade weil der Film seine gesamte Tiefe nicht prima vista preisgibt, vermag er auf der emotionalen Ebene viel zu erreichen. Die Jury sieht die Mischung aus Traum, Abstraktion und Wirklichkeit als gelungen an und vergibt nach ausgiebiger Diskussion das Prädikat „besonders wertvoll“.

The SPA Studios | Despicable Me: The Origin

Exclusive interview! Sergio Pablos gives us a fascinating insight about the origin and development of the hit film, ‘Despicable Me’! Enjoy!

Sergio Pablos is the real soul of a studio that since 2004 offers the highest quality in Animation for clients such as Universal, Blue Sky, Warner or Disney. We also develop original animation content, such as the box office hit “Despicable Me”. We are currently developing several other new exciting properties. www.thespastudios.com www.thespastudios.com/blog

Täglich einen Kurzen: Burn Out

Synopsis : Stella, mécanicienne astronaute, est tombée en panne sur une planète déserte. Alors qu’elle désespère, une petite fille apparaît au milieu de nulle part. Elle part à la poursuite de l’enfant à travers un tunnel, dans les profondeurs de la planète, et débouche dans une immense caverne remplie d’objets qui lui ont appartenu, et qui lui rappellent des rêves qu’elle avait abandonnés. Stella, a space mechanician, has broken down and ended on a desert planet. While she is in despair, a little girl appears out of nowhere. Following the child into a tunnel, in the depths of the planet, she discovers a big cave full of objects that belonged to her, reminding her the dreams she has left behind. Réalisateur/Director : Cécile CARRE Contact Production : GOBELINS, l’école de l’image : Moïra Marguin, mmarguin@gobelins.fr. Contact Festival : GOBELINS, l’école de l’image : Luce Grosjean, inscription@sevefilms.com

Distribution : La distribution des films produits par GOBELINS, l’école de l’image est assurée par L’Agence du court métrage. Contact : inscription@sevefilms.com Retrouvez GOBELINS sur : | Site internet : http://www.gobelins.fr |Facebook : https://www.facebook.com/gobelins.ecole |Twitter : https://twitter.com/gobelins_paris

Deutsche Akademie für Fernsehen (DAFF), Köln: Nominiert für die besten VFX sind Jan Adamczyk, Denis Behnke, Juri Stanossek, Stefan Kessner, Markus Hauf, Max Stolzenberg

Köln, 21.09.2017 – Am 28. Oktober 2017 werden in Köln zum fünften Mal die Auszeichnungen der DEUTSCHEN AKADEMIE FÜR FERNSEHEN (DAFF) verliehen. Aus den vielen hundert Einreichungen stehen nun die Nominierten in den 21 Auszeichnungskategorien fest. Aus ihnen werden die über 800 Akademiemitglieder in den nächsten Wochen die Besten wählen.

Die AKADEMIE zeichnet die Fernsehschaffenden aller kreativen Gewerke des Fernsehens jährlich für ihre persönlichen herausragenden Leistungen bei der Herstellung deutscher Fernsehprogramme aus.

Am 28. Oktober 2017 werden die Namen der Preisträger in einer feierlichen Abendveranstaltung bekannt gegeben und die Gewinner mit der Auszeichnung der DEUTSCHEN AKADEMIE FÜR FERNSEHEN im Filmforum NRW im Museum Ludwig in Köln geehrt.

„Unser Vorbild sind die amerikanischen Emmys: Die Fernsehschaffenden zeichnen die Besten ihrer Kolleginnen und Kollegen aus.“, sagt Frank Godt Vorstandsmitglied der DEUTSCHEN AKADEMIE FÜR FERNSEHEN. Jochen Greve, ebenfalls Vorstandsmitglied der DEUTSCHEN AKADEMIE FÜR FERNSEHEN, fügt hinzu: „Kreative wählen die besten Arbeiten ihrer Kollegen. Was kann demokratischer und aussagekräftiger sein, um die herausragenden Leistungen eines Programmjahres zu bestimmen?“.

Nominiert sind u.a.:

VFX/Animation:

  • Jan Adamczyk und Denis Behnke für „Der gleiche Himmel“
  • Juri Stanossek für „Gotthard“
  • Stefan Kessner, Markus Hauf und Max Stolzenberg für „Winnetou – Der Mythos lebt“

Alle Nominierten finden sich hier:

https://www.deutscheakademiefuerfernsehen.de/rl/pressemitteilung-koeln-den-21-09-2017/

 

CARTOON FORUM 2017 : Hier die Trailer der diesjährigen Projekte!

CARTOON is an international non-profit association based in Brussels organizing Cartoon Forum, along with Cartoon Movie, a co-production forum for feature-length animation; and the Cartoon Master training seminars.

Cartoon Forum is a pitching & co-pro forum for animated TV projects. For 3 days, producers have the opportunity to pitch their project in front of 950 broadcasters, investors and other potential partners from 40 countries.

Created in 1990 to boost the co-production and distribution of European animation for television and new media platforms, Cartoon Forum has built since a true network of transborder cooperation, by restoring confidence in the relationship between producers and broadcasters, and by showing that there is sufficient on offer, of quality, within the European Union. Cartoon Forum has helped 706 animation series obtain financing to the tune of over 2,4 billion euros. And the results are considerable. European animation has become now the leader on its own territory. The main partners of Cartoon Forum Toulouse are Creative Europe – MEDIA, CNC (Centre national du cinéma et de l’image animée), Region Occitanie / Pyrénées-Méditerranée, Mairie de Toulouse, Toulouse Métropole, Casino Barrière and France Télévisions.

http://www.cartoon-media.eu/cartoon-forum/cartoon-forum-2017/about/concept.htm

Projects from 23 countries:

France leads the line-up by country with 28 projects followed by Ireland with 9 projects, Belgium and Poland with 5 projects each, which confirm their solid production trend. Four projects will be presented by Finland, Italy, Spain and the UK. Animation production continues to expand across the rest of Europe: Germany, Portugal, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Denmark, Netherlands, Sweden, …

Deutsche Projekte bzw. Beteiligungen gab es offensichtlich nur vier:

Brothership – The Adventures of a legendary Pirate (26 x 25′) WUNDERWERK

Lena’s Farm (26 x 7`) Studio FILM BILDER

Mabel cleans up (26 x 7`) Viola Lippmann Illustration & Design

Millie (52 x 7′) WUNDERWERK (Coproducer zusammen mit Fabrique d`Images)

 

http://www.cartoon-media.eu/cartoon-forum/cartoon-forum-2017/discover-the-projects-2020.htm

 

 

 

Jobangebote

We are recruiting: VFX Producer Berlin or Munich

recruit@d-facto-motion.de

 

JOB / PAID / Berlin only

Looking for an animator on an Art Project to help the Lead with finishing up till the opening next week.

3DS & RealFlow

Starts ideally … today.

For details please send an email to Tara:
Info@bortolozzi.com

 

Shouting out to all Lighters, Environment Artists, DMP, LookDev TDs, CFX TDs and Production Assistants – we’re hiring for some of the biggest shows on the block, so apply today: http://dneg.com/careers/

 

Start your Dneg career now! Check out our careers page for new positions: http://ow.ly/NZSW30fmc9e

 

We are looking for Senior FX Artists to join us in Melbourne:

http://iloura.com.au/careers/senior-fx-artists-melbourne

 

COMPOSITORS You’re magicians. You take the ingredients and combine them in unique combinations, then cast your spell. You can make people disappear, or transport them to far locations. You conjure up storms, transform locations and turn day into night. Help us make more magic. We are hiring NUKE COMPOSITORS to start immediatly.  Apply now! https://lnkd.in/e4Sjj6R

Are you someone who enjoys supporting a team and takes pride in ensuring everything is running smoothly? Our Department Assistant role would be perfect for you! You will be joining our our global Software Development team, based in our Sydney studio. https://lnkd.in/gs_R_AE

Are you an Animatic Editor who wants to work for an Emmy award winning company on a new show? Bardel Entertainment Inc is looking for you! https://lnkd.in/gsgTXuE

MPC Advertising Bangalore are currently looking for senior level Asset Artists (with strong Texturing skills) and MatchMove Artists. https://lnkd.in/g3e-VA9 #MPCAdvTalent

We need experienced animators, with realistic creature experience, able to work in-house in our studio in Soho. Please get in touch if you are available now, or know someone who is.  #MPCAdvTalent http://smrtr.io/URCWxw

 

MPC Bengaluru,India Now Looking Roto artists  Full-time

Job Description Primary Responsibilities:

· Should be expert in hair detail and heavy motion blur.

· Pro-active.

· Should know 2D work flow.

· Open to feedback and ensures notes from Lead or Supervisor.

· Dependable and flexible.

Apply: https://lnkd.in/ehuVndX

 

Framestore Integrated Advertising are looking for Senior Nuke Artists to join their London office working across TV, VR and Commercials. Click here for more information and to apply http://ow.ly/hN9z30fi7tR

 

Brand new position at a top Swedish game studio. Applications being reviewed today, get in contact for more details! hk@skillsearch.com

Animationsinstitut, Ludwigsburg: Trailer GOOD NIGHT, EVERYBUDS!

http://studioseufz.com/

DIRECTED BY 
BENEDIKT HUMMEL
PRODUCED BY STEFAN MICHEL
ANIMATED BY BENEDIKT HUMMEL & MATISSE GONZALEZ
MUSIC BY ANDREAS PFEIFFER
SOUND DESIGN BY LENA BECK

PRODUCED AS PART OF THE SUBJECT ANIMATION AND ANIMATION / EFFECTS PRODUCING AT THE FILMAKADEMIE BADEN-WÜRTTEMBERG • SENIOR LECTURERS: ANDREAS HYKADE

© 2017 FILMAKADEMIE BADEN-WÜRTTEMBERG

 

Kontakt

Wir sind erreichbar! Seid nicht schüchtern, schreibt uns oder schickt uns eine Zeichnung.