3. September 2020 Johannes Wolters

Linz, Österreich: Ars Electronica 2020: Expanded Animation – Appeal of the Analog 11. bis 13. September

Alle Vorträge, Workshops und Paneldiskussionen sind online kostenlos zugänglich.

Alle Vorträge, Workshops und Paneldiskussionen sind online kostenlos zugänglich.

Mit der 8. Ausgabe der Symposiumsreihe Expanded Animation setzen die FH OÖ, Campus Hagenberg und Ars Electronica die 2013 gestartete Kooperation fort. Erneut werden aktuelle Positionen zum Thema Computeranimation im Kontext von Medienkunst im Rahmen des Ars Electronica (9. bis 13. September) diskutiert. Heuer sind Interessierte erstmals eingeladen, daran virtuell per Livestream teilzunehmen, da das Medienfestival und somit auch das Symposium aufgrund von Covid-19 vorwiegend virtuell stattfindet. Die Drehscheibe für die 3-tägige Veranstaltung ist der FH Campus in Hagenberg, mit Kooperationspartnern in London und Portland.

Unter dem Titel „The Appeal of Analog“ diskutieren Expert*innen von 11. bis 13. September aktuelle Schnittstellen zwischen Animation, Performance, Interaktion, Computerspiel und Audio. Eröffnet wird das Symposium mit künstlerischen Positionen von Réka Bucsi (HU), Max Hattler (DE/HK) und Erick Oh (KR/US). Der zweite Tag startet mit den Panels Real Time und Art & Industry, gefolgt von einer Diskussionsrunde zum Thema A New Media Manifesto aus London. Den Abschluss bildet das Prix Forum mit den Preisträgerinnen der Prix Ars Electronica-Kategorie Computeranimation, Miwa Matreyek (US), Maja Gehrig (CH) und Randa Maroufi (MA/FR) sowie dem Online-Screening Electronic Theatre, einer aktuellen Auswahl an preisgekrönten Animationsfilmen.

Synaesthetic Syntax: Sounding Animation / Visualising Audio

In Kooperation mit der University for the Creative Arts, Farnham (UK) adressiert das Symposium am dritten Tag die Wechselwirkungen zwischen Animation und Audio. Forscher*innen und Künstler*innen stellen ihre Beiträge zum Thema Synaesthetic Syntax: Sounding Animation / Visualising Audio vor. Den Auftakt für diese Bestandsaufnahme übernimmt die Medienkünstlerin Rose Bond (CA/US), gefolgt von drei Panels zu den Themen Hearing Colour Seeing Sound, In Front of Your Eyes and Ears und The Kinaesthetics of Music and Vision.

Workshop: Unreal Game Engine // Procedural Concepts in Modeling and Animation

Begleitet wird das Symposium von zwei Workshops am Campus Hagenberg der FH Oberösterreich zu den Themen Unreal Game Engine und Procedural Concepts in Modeling and Animation. Die Lehrveranstaltungen sind auch für virtuelle Besucher*innen offen und geben Einblick in die Produktion von Filmen mit Game Engines und prozeduralen Animationstechniken.

 

Die Vorträge, Workshops und Paneldiskussionen sind über folgende Webseiten kostenlos zugänglich:

https://expandedanimation.com/

https://ars.electronica.art/

 

Vortragende

Rose Bond (CA/US), Réka Bucsi (HU), Peter Burr (US), Giusy Caruso (BE), Fred Collopy (US), Depart – Leonhard Lass (AT) & Gregor Ladenhauf (AT), Dennis DeSantis (US/DE), Kate Edwards (US) Umut Eldem (BE), Jānis Garančs (LV), Max Hattler (DE/HK), Stuart Hilton (UK), Birgitta Hosea (SW/UK), Laura Lee (UK/DE), Pieter Jan Maes (BE), Friedrich Kirschner (DE), Sama Mara (UK), Miro Shot – Roman Rap, Erick Oh (KR/US), João Pedro Oliveira (US), Johannes Pfeifer (DE), Roman Rappak (UK), Vicky  Smith (UK), Eduard Solaz (CAT/UK), Alexander Stublić (DE), Total Refusal – Michael Stumpf (AT) & Leonhard Müllner (AT), Bavo Van Kerrebroeck (BE), Harry Whalley (UK).

 

Organisation

Expanded Animation wird veranstaltet von der FH OOE, Campus Hagenberg und Ars Electronica, in Kooperation mit der University for the Creative Arts, Farnham, UK.

 

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Ars Electronica 2020: Expanded Animation – Appeal of the Analog

11th–13th September 2020

 

The 8th edition of the Expanded Animation symposium bears the title The Appeal of Analog and addresses the attraction of animation in the context of performance, interaction, computer games, and audio. The symposium takes place as part of the media art festival Ars Electronica 2020 (September 9th –13th) and carries on a process initiated in 2013 that regularly presents theoretical positions and perspectives from the art world, the field of R&D, and the industrial sector. Due to the Covid19 pandemic, the media festival and thus also this year’s symposium will mainly take place in virtual space.

 

The panel Artist Position kicks off the symposium with cutting-edge contributions from Réka Bucsi (HU), Max Hattler (DE/HK), and Erick Oh (KR/US). The second day is dedicated to the topics Real Time and Art & Industry, followed by a panel discussion regarding A New Media Manifesto from London. The event concludes with the Prix Forum, featuring the winners of the Prix Ars Electronica Computer Animation category, Miwa Matreyek (US), Maja Gehrig (CH), and Randa Maroufi (MA/FR), as well as the online screening of Electronic Theater, a current selection of computer-animated films.

 

Synaesthetic Syntax: Sounding Animation / Visualising Audio

In cooperation with the University for the Creative Arts, Farnham, the symposium will spend the third day examining the interactions between animation and audio from a scientific perspective. Researchers and artists were asked to submit contributions on the subject of Synaesthetic Syntax: Sounding Animation/Visualising Audio. This scientific/artistic survey features a keynote presentation from the media artist Rose Bond (CA/US), followed by three panel discussions on the topics of Hearing Colour Seeing Sound, In Front of Your Eyes and Ears, and The Kinaesthetics of Music and Vision.

 

“A New Media Manifesto” panel discussion

Leading thinkers from industry, practice, and education will discuss the need and consensus for a A New Media Manifesto. Wide-ranging topics such as The Survival of Subculture in a Global Economy, Long-term Projected Trends in Education, and A New Plurality will be led by J. Harry Whalley (UK) and Laura Lee (UK/DE) from www.audio-research.com at UCA, followed by examples of performance and practice.

 

Workshop: Unreal Game Engine // Procedural Concepts in Modeling and Animation

Two workshops will also take place at the Hagenberg campus of the Upper Austria University of Applied Sciences as part of the symposium. The courses are also accessible to virtual attendees and offer insight into procedural animation techniques and the production of filmmaking with game engines.

 

All lectures, panel discussions, and workshops are accessible and available to all interested (virtual) attendees:

https://expandedanimation.com/

https://ars.electronica.art/

 

Speakers

Rose Bond (CA/US), Réka Bucsi (HU), Peter Burr (US), Giusy Caruso (BE), Fred Collopy (US), Depart – Leonhard Lass (AT) & Gregor Ladenhauf (AT), Dennis DeSantis (US/DE), Kate Edwards (US) Umut Eldem (BE), Jānis Garančs (LV), Max Hattler (DE/HK), Stuart Hilton (UK), Birgitta Hosea (SW/UK), Laura Lee (UK/DE), Pieter Jan Maes (BE), Friedrich Kirschner (DE), Sama Mara (UK), Miro Shot – Roman Rap, Erick Oh (KR/US), João Pedro Oliveira (US), Johannes Pfeifer (DE), Roman Rappak (UK), Vicky  Smith (UK), Eduard Solaz (CAT/UK), Alexander Stublić (DE), Total Refusal – Michael Stumpf (AT) & Leonhard Müllner (AT), Bavo Van Kerrebroeck (BE), Harry Whalley (UK).

 

Organization

Expanded Animation is produced jointly by the Hagenberg campus of the University of Applied Sciences Upper Austria and the Ars Electronica Festival in cooperation with University for the Creative Arts, Farnham, UK.

 

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